Informacje o ARR Praca w ARR Fundusze promocji Energia odnawialna Interpretacje BIP-ARR Przetargi
















  Biuro Finansowo-Księgowe
 

  osoba odpowiedzialna za treść: Ewa Kowalczyk-Kaszewiak
wprowadził: Adrian Wojcieszak w dniu: 2003-04-08 10:29:58
ostatnia zmiana: 2017-07-12 15:28:36
 
 
 

Do zadań Biura Finansowo-Księgowego Agencji Rynku Rolnego należą:

Prowadzenie ewidencji księgowej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o rachunkowości obowiązującymi osoby prawne i Zakładowym Planem Kont stosownie do przepisów ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, statutu Agencji, zasadami racjonalnej gospodarki oraz rachunku ekonomicznego.

Opracowywanie Zasad (Polityki) Rachunkowości oraz wprowadzanie w nich zmiany stosownie do obowiązujących przepisów prawa i dla bieżących potrzeb.

Opracowywanie rocznego planu finansowego odrębnie dla mechanizmów WPR administrowanych przez Agencję, odrębnie dla działalności interwencyjnej krajowej na rynku produktów rolnych i żywnościowych i działalności administracyjnej oraz odrębnie dla wydatków na realizację programów Phare i z rezerw celowych, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

Prowadzenie obsługi zabezpieczeń z tytułu administrowania mechanizmami WPR oraz obsługa zabezpieczeń krajowych tzw. administracyjnych.

Prowadzenie rozliczenia Agencji z budżetem, urzędami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego oraz sprawozdawczości Agencji dla MRiRW, MF, urzędów statystycznych, urzędów skarbowych oraz innych jednostek.

Współpraca z komórkami organizacyjnymi Agencji realizującymi czynności kontrolne oraz instytucjami zewnętrznymi realizującymi zadania w zakresie kontroli m.in.: Najwyższą Izbą Kontroli, urzędami skarbowymi, Urzędem Kontroli Skarbowej.

W zakresie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Centrali, wystawianie faktur sprzedaży oraz zakupu w imieniu i na rzecz beneficjentów Wspólnej Polityki Rolnej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798, z późn.zm.).
Prowadzenie gospodarki magazynowej w Agencji Rynku Rolnego.

Dział Księgowości zajmuje się m.in:

W zakresie działalności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej:

  • prowadzeniem ewidencji księgowej i kontroli dekretacji zapisów księgowych,
  • prowadzeniem rejestrów VAT oraz rejestrów dostaw wewnątrzwspólnotowych,
  • sporządzaniem i kontrolą wydruków z kont analitycznych i powiązań z kontami Księgi Głównej,
  • dokonywaniem wyceny aktywów i pasywów, rozliczaniem inwentaryzacji środków pieniężnych, dokonywaniem potwierdzeń sald kont rozrachunkowych,
  • weryfikacją oraz zatwierdzaniem dowodów magazynowych związanych z obrotem towarowym,
  • wystawianiem faktur sprzedaży oraz zakupu w imieniu i na rzecz beneficjentów Wspólnej Polityki Rolnej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku,
  • wystawianiem faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.).

W zakresie obsługi funduszy promocji produktów rolno-spożywczych:
  • prowadzeniem ewidencji księgowej,
  • nadzorem i prowadzeniem rachunków bankowych,
  • realizacją poleceń zapłaty ze środków funduszy promocji produktów rolno-spożywczych,
  • wystawianiem wezwań/upomnień do zapłaty,
  • podejmowaniem czynności w celu wszczęcia postępowania sądowego, egzekucyjnego, likwidacyjnego i upadłościowego oraz monitorowaniem czynności związanych z uzyskaniem postanowienia sądu, z prowadzeniem egzekucji, z procesem likwidacji i upadłości,
  • sprawozdawczości finansową

W zakresie działalności krajowej:
  • prowadzeniem ewidencji księgowej i kontroli dekretacji zapisów księgowych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości,
  • kontrolą prawidłowości wystawienia dokumentów pod kątem wymogów ustawy o rachunkowości i ustawy o podatku VAT,
  • sprawdzaniem dokumentów będących podstawą dokonania płatności pod względem formalno – rachunkowym i przekazywaniem ich do akceptacji Głównemu Księgowemu i Prezesowi,
  • prowadzeniem rejestrów VAT,
  • sporządzaniem planu amortyzacji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, tabel amortyzacyjnych oraz naliczaniem amortyzacji,
  • dokonywaniem wyceny aktywów i pasywów, rozliczaniem inwentaryzacji składników majątkowych oraz środków pieniężnych,
  • dokonywaniem potwierdzeń sald kont rozrachunkowych.

Dział Planowania i Sprawozdawczości zajmuje się m.in:

W zakresie działalności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej:
  • sporządzaniem planów finansowych Agencji w zakresie mechanizmów WPR,
  • sporządzaniem sprawozdań w zakresie mechanizmów WPR,
  • sporządzaniem harmonogramu zapotrzebowania środków na realizację zadań WPR,
  • sporządzaniem rozliczenia kosztów związanych z zakupem i sprzedażą towarów interwencyjnych przy pomocy systemu e-Faudit,
  • uaktualnianiem kodów klasyfikacji budżetowej UE,
  • opracowaniem Zasad (Polityki) Rachunkowości oraz wprowadzaniem w nich zmian stosownie do obowiązujących przepisów prawa i dla bieżących potrzeb.

W zakresie działalności krajowej:
  • sporządzaniem planu finansowego Agencji odrębnie dla działalności interwencyjnej krajowej na rynku produktów rolnych i żywnościowych i działalności administracyjnej oraz odrębnie dla wydatków na realizację programów Phare i z rezerw celowych, zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych,
  • sporządzaniem wniosków o uzyskanie dotacji budżetowej i środków finansowych na realizację zadań Agencji, zgodnie z przepisami prawa,
  • prowadzeniem ewidencji rozliczania środków finansowych w zakresie: prefinansowania i współfinansowania mechanizmów WPR, dotacji budżetowej, rezerw celowych, programów Phare,
  • sporządzaniem okresowych analiz wykonania planu finansowego Agencji,
  • sporządzaniem okresowych informacji o sytuacji finansowej Agencji,
  • sporządzaniem sprawozdawczości Agencji, zgodnie z ustawą o rachunkowości i ustawą o statystyce publicznej,
  • opracowaniem Zasad (Polityki) Rachunkowości oraz wprowadzaniem w nich zmian stosownie do obowiązujących przepisów prawa i dla bieżących potrzeb.

Dział Finansowy zajmuje się m.in:

W zakresie działalności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej:
  • dokonywaniem płatności dla beneficjentów – uczestników mechanizmów WPR na podstawie autoryzowanych przez komórki organizacyjne ARR poleceń zapłaty,
  • sporządzaniem zapotrzebowań na środki finansowe do MF i MRiRW,
  • weryfikacją wyciągów bankowych pod względem poprawności realizacji poleceń zapłaty oraz zarejestrowanych wpłat,
  • informowaniem komórek organizacyjnych o zrealizowanych zapłatach,
  • obsługą finansową pobierania składki restrukturyzacyjnej na rynku cukru,
  • obsługą finansową opłat cukrowych - opłaty produkcyjne, opłaty za nadwyżki - pobieranych w ramach Systemu Tradycyjnych Środków Własnych UE,
  • sporządzaniem sprawozdania z zakresu opłat cukrowych do MF i MRiRW.

W zakresie działalności krajowej:
  • dokonywaniem płatności na podstawie zatwierdzonych dokumentów będących podstawą dokonania zapłaty,
  • dokonywaniem płatności dla beneficjentów ze środków budżetu krajowego wynikających z decyzji administracyjnych wydawanych przez Dyrektorów OT ARR lub Prezesa ARR na podstawie autoryzowanych przez komórki organizacyjne zbiorczych zestawień poleceń zapłaty,
  • prowadzeniem obsługi kasowo-bankowej (w złotych i dewizach) oraz sporządzaniem dokumentacji kasowej,
  • zawieraniem z bankami umów o lokaty terminowe czasowo wolnych środków pieniężnych,
  • sporządzaniem umów w przypadku wnioskowania o wydanie karty płatniczej,
  • sporządzaniem informacji o nieziszczonych opłatach skarbowych i przekazywaniem jej do właściwego organu podatkowego,
  • sporządzaniem informacji o stanach środków na rachunkach bankowych dla MF i MRiRW.

Dział Zarządzania Należnościami zajmuje się m.in:

W zakresie działalności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i krajowej m.in.:
  • realizacją działań związanych z zagwarantowaniem sprawnego rejestrowania, monitorowania oraz odzyskiwania kwot należnych ARR,
  • opracowaniem procedur dotyczących odzyskiwania należności,
  • odzyskiwaniem wierzytelności ARR poprzez potrącenie (kompensatę) z bezspornej i wymagalnej wierzytelności lub należności przedsiębiorcy,
  • podejmowaniem działań w celu wszczęcia postępowania sądowego w przypadku braku innych możliwości odzyskania kwot należnych ARR oraz monitorowaniem czynności związanych z uzyskaniem orzeczenia sądu,
  • wykonywaniem wszelkich czynności wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego (w trybie cywilnym i administracyjnym), upadłościowego, naprawczego, likwidacyjnego,
  • współpracą z komornikami, syndykami i innymi instytucjami w zakresie dochodzonych należności,
  • dokonywaniem wstępnej oceny wniosków złożonych przez przedsiębiorców dotyczących umorzenia należności lub odroczenia terminu spłaty należności albo rozłożenia należności na raty,
  • przygotowaniem wniosków o umorzenie wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana,
  • przygotowaniem dokumentacji dotyczącej zbywania wierzytelności powstałych przez dniem 1 maja 2004 r.,
  • rozliczaniem zaliczek i należnych opłat cukrowych wpłacanych przez producentów cukru i izoglukozy,
  • odzyskiwaniem należności z tytułu nieuiszczenia wpłat na Fundusz Promocji Mleczarstwa w ramach administrowania Funduszem przez ARR,
  • sporządzaniem sprawozdań wewnętrznych oraz wynikających z prawa krajowego i UE, dotyczących stanu należności i podejmowanych działaniach związanych z ich dochodzeniem.

Dział Zabezpieczeń i Gwarancji zajmuje się m.in:

W zakresie działalności w ramach Wspólnej Polityki Rolnej:
  • prowadzeniem działań mających na celu zawarcie umów z instytucjami finansowymi w zakresie gwarantowania mechanizmów WPR,
  • prowadzeniem rejestru uznanych gwarantów,
  • prowadzeniem rejestrów złożonych zabezpieczeń,
  • wykonywaniem czynności związanych z przyjmowaniem i identyfikacją wpłat gotówkowych oraz gwarancji/aneksów instytucji finansowych,
  • wykonywaniem operacji związanych z zabezpieczeniami na polecenie właściwych komórek organizacyjnych (blokowanie, zwalnianie, przejmowanie, zamiana zabezpieczeń),
  • wykonywaniem operacji związanych z zabezpieczeniami na wniosek przedsiębiorcy,
  • prowadzeniem korespondencji z gwarantami w zakresie przyjętych zabezpieczeń gwarancyjnych,
  • prowadzeniem korespondencji z przedsiębiorcami w zakresie złożonych zabezpieczeń,
  • prowadzeniem depozytu: umów ramowych oraz złożonych zabezpieczeń gwarancyjnych,
  • monitorowaniem zabezpieczeń gwarancyjnych.

W zakresie działalności krajowej:
  • prowadzeniem rejestrów złożonych zabezpieczeń,
  • wykonywaniem czynności związanych z przyjmowaniem i identyfikacją wpłat gotówkowych,
  • dokonywaniem operacji związanych z zabezpieczeniami na polecenie biur operacyjnych,
  • prowadzeniem korespondencji z bankami w zakresie przyjętych zabezpieczeń bezgotówkowych,
  • prowadzeniem korespondencji z przedsiębiorcami w zakresie złożonych zabezpieczeń,
  • prowadzeniem depozytu zabezpieczeń gwarancyjnych oraz innych form zabezpieczeń wymienionych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Dział Zarządzania Aplikacjami zajmuje się m.in:
  • modyfikowaniem parametrów i ustalaniem wartości domyślnych dla parametrów systemu CAPS i EGERIA,
  • monitorowaniem i aktualizowaniem wartości słownikowych systemu CAPS i EGERIA,
  • dokonywaniem zmian planu kont, wprowadzaniem i usuwaniem konta, tworzeniem wzorców kont,
  • synchronizowaniem planu kont,
  • aktualizowaniem kalendarza dni roboczych,
  • otwieraniem okresów sprawozdawczych,
  • definiowaniem i zmianą automatów księgowych,
  • dodawaniem kontrahentów i aktualizowaniem ich danych w Centralnej Kartotece Kontrahentów,
  • tworzeniem wyrażeń oraz definiowaniem szablonów sprawozdań finansowych,
  • definiowaniem i sporządzaniem raportów niestandardowych,
  • wspomaganiem procesów naprawy błędów w funkcjonowaniu systemu CAPS i EGERIA,
  • nadzorowaniem procesów zgłaszania wniosków o zmianę w funkcjonowaniu systemu CAPS i EGERIA oraz uczestniczeniem w procesie ustalania wymagań,
  • uczestniczeniem w odbiorze poprawek błędów oraz nowych funkcjonalności,
  • monitorowaniem i wspieraniem procesów realizacji wniosków o modyfikację danych na bazie produkcyjnej,
  • projektowaniem założeń i wspieraniem realizacji oprogramowania do funkcjonowania „mechanizmów niezinformatyzowanych”.

Dział Rachunkowej Obsługi PO PŻ zajmuje się m.in:
  • prowadzeniem ewidencji księgowej PO PŻ 2014-2020,
  • wystawianiem faktur zakupu na rzecz beneficjentów PO PŻ 2014-2020,
  • nadzorowaniem oraz realizowaniem innych czynności związanych z prowadzeniem rachunków bankowych obsługujących PO PŻ 2014-2020,
  • wykonywaniem poleceń zapłaty w ramach realizacji PO PŻ 2014-2020,
  • odzyskiwaniem wierzytelności w ramach realizacji PO PŻ 2014-2020,
  • prowadzeniem rejestru oraz obsługą zabezpieczeń w ramach realizacji PO PŻ 2014-2020, zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych.


Dyrektor: Maria LEROCH, tel. (22) 376-75-01
Z-ca Dyrektora: Michał FOGTMAN, tel. (22) 376-74-36

  • Kierownik Działu Finansowego – Kinga KARASIEWICZ, tel. (22) 376-78-78
  • Kierownik Działu Księgowości – Magdalena BŁASZCZYK-MASŁOWSKA, tel. (22) 376-74-67
  • Kierownik Działu Zarządzania Należnościami – Urszula KSIĄŻYK, tel. (22) 376-75-05
  • p.o. Kierownik Działu Planowania i Kontrolingu – Paweł Mroczek, tel. (22) 376-72-08
  • Kierownik Działu Zabezpieczeń i Gwarancji – Alicja PIECHOCIŃSKA, tel. (22) 376-76-73
  •  
     
       
     

    Wyświetleń strony: 12289












       01-207 Warszawa; ul. Karolkowa 30; tel. 22 661-72-72; fax: 22 628-93-53